[email protected]

רוגוזין 18, אשדוד

החוק ששווה כסף: החזר מס על ביטוח חיים, עד רבע מההפקדות מדי שנה

יש לך ביטוח חיים? אתה זכאי להחזר מס ● כך זה עובד

החזר מס על ביטוח חיים

רוצה עוד מידע בנושא החוק ששווה כסף: החזר מס על ביטוח חיים, עד רבע מההפקדות מדי שנה? מלא/י את הטופס ונציג יחזור אליך:

עצמאים ושכירים שרוכשים ביטוח חיים מעבר למה שמעניק להם המעסיק, זכאים להחזרי מס שנתיים בעבור ההפקדות לביטוח. חשוב לבצע את הבקשה להחזר מדי שנה, ולא לתת לשנים להצטבר, מכיוון שכך או אחרת כל שנה תדרוש הגשה נפרדת.

Picture of דניאל איסלר

דניאל איסלר

דניאל איסלר, כותב ויוצר תוכן מקצועי בתחומי הפיננסים, הפנסיה והביטוח. דניאל מילא תפקיד של כותב וראש דסק שוק ההון באתר TheMarker שנים ארוכות, ולאחר מכן הפך לכותב ומנהל תוכן עצמאי בתחום. בין היתר כתב מאמרים וסיפק חומרים מקצועיים עבור בית ההשקעות אלטשולר שחם, קבוצות הפיננסים נטו וקלי, קבוצת שופרסל, חברת האשראי ישראכרט, חברות הביטוח "ביטוח ישיר" ו"תשע" ועוד.

לרוב המוחלט של העובדים והמפרנסים במדינת ישראל יש ביטוח חיים. בין אם הוא נרכש כמוצר נפרד העומד בפני עצמו, ובין אם הוא מתקיים כביטוח שאירים בקרן הפנסיה – רובנו מבוטחים בביטוח חיים. למה? ביטוח חיים הוא אמנם מוצר ביטוחי "קטן" וזול, אך החשיבות שלו במערך פיננסי היא גדולה. זהו המנגנון שדואג לחוסך ולמשפחתו במצבים של מחלה או נכות המונעות ממנו לעבוד, או של מות החוסך חלילה. מה שרובנו פחות מודעים אליו, הוא שאנחנו זכאים להחזר מס בגין התשלומים שלנו לביטוח החיים.

כמו הטבות מס רבות, רבים מקרב הציבור אינם מכירים את האפשרות לקבל זיכוי מס על תשלומי ביטוח החיים. בכתבה זו נסקור את המנגנון, נסביר כיצד הוא עובד, נפרט מי זכאי ונציין אילו סוגים של ביטוחי חיים נכללים תחת הטבת המס. 

התשלומים לביטוח חיים

כשמדברים על ביטוח חיים בהקשר של החזרי מס, מתכוונים לביטוח חיים מסוג ריסק. אותן הטבות מס כפי שהוגדרו בסעיף 45(א) לפקודת מס הכנסה, חלות גם על הפקדות לפוליסת חיסכון או קופת גמל. גם התשלומים לביטוח החיים שרוכשים עבור משכנתא (שבו הבנק הוא המוטב), יכולים להיות זכאים להחזר המס. 

ביטוח חיים ריסק הוא ביטוח שנרכש באופן נפרד מקרן הפנסיה או מביטוח המנהלים, והוא מתבסס על הפקדות חודשיות, וקבלת סכום פיצוי קבוע מראש במקרה של מות המבוטח. כלומר, בעת רכישת הפוליסה, המבוטח קובע סכום פיצוי שאותו ירצה שמשפחתו תקבל במקרה של מותו או של אובדן יכולתו לעבוד. בהתאם לאותו סכום פיצוי רצוי – ובשקלול נתונים כמו גיל, מין, מצב בריאותי, סוג תעסוקה וכדומה – נקבע מחיר הפרמיה החודשית. 

החזר המס על ביטוח החיים

שימו לב – רבים מבוטחים בביטוח חיים מטעם מקום העבודה. במקרים אלה, התשלומים לביטוח החיים מנוכים ישירות מהשכר. חשוב מכך – גם הזכאות להתקזזות במס מתממשת כבר בתוך תלוש השכר, כלומר, אין צורך לשכיר שמקבל ביטוח חיים מהעבודה לבצע פעולה כלשהי כדי לממש את זכאותו להחזר מס. עם זאת, ניתן להחזיק בכפל ביטוחי חיים ולקבל פיצויים מכולם במידה והחוסך נפטר, ולכן רבים מחזיקים כמה ביטוחי חיים, שחלקם אינם בהכרח נגבים היישר מהשכר. 

מי שיש ברשותו ביטוח חיים נפרד – כמוצר בודד, כהשלמה לקופת גמל או כחלק מנטילת משכנתא – יוכל לבקש החזר בס בגינו.  

מדינת ישראל מאפשרת למי שמפקיד לביטוח חיים סכומים חודשיים באופן שפורט מעלה, לקבל החזר מס בשיעור של 25% מההפקדות, עד לתקרה שנתית של 34 אלף שקלים (נכון ל-2023). כלומר, החוסך יוכל להזדכות על עד כ-8.5 אלף שקל בהפקדות לביטוחי החיים שלו מדי שנה מול רשות המסים.

איך מבקשים את החזר המס? 

אם כן, בכל נושאי תשלום מסים והחזרים על רכיבים בתלוש השכר, מטפלת מחלקת השכר. במידה ואתם זכאים להחזר המס כפי שפורט מעלה, הרי שאתם אלה שאמורים לטפל בתהליך בעצמכם, שכן הביטוח נרכש מחוץ לשכר. 

על מנת לעשות זאת, נצטרך להצטייד בטופס 106 מהמעסיק, המהווה אישור ופירוט של המשכורת וניכוי המס. בנוסף, נמלא את טופס 135, טופס בקשה להחזר מס. במקביל, נבקש מחברת הביטוח שבה קיימת פוליסת הריסק שלנו תדפיס של כלל ההפקדות שבוצעו במשך השנה. עם המסמכים הללו ניגשים לפקיד השומה המקומי במס הכנסה – נכון ל-2023 לא ניתן להגיש בקשה זו באתר רשות המסים. 

חשוב לדעת!

  1. ניתן לבקש החזר מס בגין הפקדות לביטוח חיים באופן רטרו-אקטיבי, עד 6 שנים אחורה. 
  2. גם במצב כזה, חייבים להגיש בקשת החזר לכל שנה מהשנים הללו בנפרד. 
  3. עבור מי שבמשק ביתו יש כמה ביטוחי חיים, חשוב להגיש בקשה להחזר עובר כל אחד מהם. הדבר יכול להצטבר לסכומים משמעותיים מדי שנה. 

 

סיכום

עצמאים ושכירים שרוכשים ביטוח חיים מעבר למה שמעניק להם המעסיק, זכאים להחזרי מס שנתיים בעבור ההפקדות לביטוח. חשוב לבצע את הבקשה להחזר מדי שנה, ולא לתת לשנים להצטבר, מכיוון שכך או אחרת כל שנה תדרוש הגשה נפרדת. מכיוון שמדובר בהליך ביורוקרטי מעט מסורבל, ניתן להיעזר באיש מקצוע – רואה חשבון או סוכן ביטוח – על מנת לבצע את התהליך באופן חלק. 

כל הכתוב בעמוד זה אינו מהווה שיווק השקעות ו/או שיווק ביטוח ו/או ייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או תחליף לשיווק כאמור ו/או ייעוץ מס, בכפוף להוראות הדין והמתחשבים בנתונים ובצרכים הייחודיים של כל אדם.

תפריט נגישות

רוצה עוד מידע בנושא?

מלא/י את הטופס ונציג יחזור אליך:

*המידע יועבר לאיש מקצוע בעל רישיון שנמצא בפיקוח של רשות שוק ההון, ולא ייעשה בו שימוש מעבר לכך.

הראלהפניקסמגדלמנורה מבטחיםכלל ביטוחאיילוןהכשרה
לאיזה כיסויים בחברות הביטוח ניתן להתקבל ללא הצהרת בריאות וללא החרגות?כתבי שירות הנמכרים בצמוד לביטוחי הבריאות – רופא מלווה אישי, רפואה אישית אונליין, אבחון מהיר, רפואה משלימה, ביקור רופא בביתצירוף תינוק שנולד ללא הצהרת בריאות ולתכניות הבריאות בהן הוריו היו מבוטחים בזמן הלידה, תוך 60 ימים מהלידה (כפוף לתקופת אכשרה ותנאים הכלליים לתכניות הבריאות). בהתפתחות הילד – צירוף ללא הצהרות בריאות. כתבי שירות ללא הצהרת בריאותנספח אמבולטורי, כתב שירות רפואה משלימה, כתב שירות ייעוץ אונליין, כתב שירות קונסיליום וכתב שירות אבחון מהיר ושירותים בעת אשפוזכל כתבי השירות ללא יוצא מן הכלל. נספח טופ לילד.כתב שירות רופא מומחה און ליין. כתב שירות אבחון ישיר, כתב שירות רפואה משלימה, כתב שירות ליווי אישי פלוס נספח חמ"ל בר גפןללא חיתום: נספח אמבולטורי, כתב שירות רפואה משלימה, כתב שירות אבחון מהיר, כתב שירות Online, נספח אבחונים וטיפולים להתפתחות הילד.אבחון מהיר, רופא מומחה דיגיטלי, ליווי רפואי אישי פרימיום
האם קנאביס מכוסה בביטוחים הפרטיים?אין, קנאביס קיים במסגרת נספח טיפולים פרימיום.בכיסוי הבסיס: תכשירי מזון רפואי ו/או ויטמנים ו/או מינרלים (בשילוב טיפול תרופתי) בתרופות אקטסרה: כיסוי לקנאביס רפואי לטיפול במחלה ו/או הקלה בתסמינים הנובעים ממחלה – 1,000 ₪ לחודש ועד 30,000 ₪ (השתתפות עצמית 100 ש"ח) קיים.
כיסוי לתרופות מאושרות מבוססות קנאביס.
קיים כיסוי לויטמינים, קנאביס רפואי בהרחבה של תרופה בהתאמה אישית.איןקנאביס.אין
מה תאכלס ההשתתפות העצמית בכיסוי תרופות בחברות הביטוח?במקרה של תרופה שעלותה מעל 10,000 ₪, לא תחול השתתפות עצמית. 400 ₪ עבור תרופה שאינה בסל הבריאות, 800 ₪ עבור תרופות אוף לייבל.ללא השתתפות עצמית לתרופות למחלת הסרטן. 300 ₪ השתתפות עצמית לתרופות שעלותן החודשית עד 5,000 ₪ (בהוספת כיסוי "תרופות אקסטרה" – 300 ₪ השתתפות עצמית לתרופות שעלותן החודשית רק עד 1,000 ₪ בלבד). תרופה גנרית- 20% השתתפות עצמית.התכנית אינה כוללת השתתפות עצמית. תרופות (תרופה שאינה כלולה בסל שירותי הבריאות, תרופה הכלולה בסל שירותי הבריאות, תרופה שהוגדרה כאוף לייבל, תרופה יתומה) שעלותן מעל 300 ₪ יכוסו במלואן מהשקל הראשון.300 ₪ למקרה ביטוח לחודש, אין השתתפות עצמית בגין תרופה לטיפול במחלת הסרטן. השתתפות עצמית ללא שינוי גם כשקיימת תרופה חליפית/גנרית בסל.300 ₪ לכל תרופה שעלותה נמוכה מ-600 ₪. ללא הבדל אם קיימת חליפית/גנרית.350 ₪ למרשם חודשי לתרופה. 800 ₪ לתרופות מיוחדות שאושרו בסעיף 29ג' (א') תרופאה אונקולוגית – המטואונקולוגית – ללא השתתפות עצמית.תרופות שאינן בסל הבריאות או שהבוויתה שונה במקרה שעלות התרופה החודשית מעל 600 ₪ - ללא השתתפות עצמית. תרופה שעלותה נמוכה מ-600 ₪ השתתפות עצמית של 300 ₪ למרשם לחודש (למעט תרופות אוף לייבל 600 ₪ למרשם לחודש).